Jaarstukken 2019

Economische Ontwikkeling

Aantrekkelijk voor toeristen en recreanten

Wat wilden we bereiken?

Speerpunt

Toelichting

01 – Meer toerisme in Noordoostpolder

Noordoostpolder is het waard om ontdekt te worden. We willen meer recreanten en toeristen naar Noordoostpolder trekken.

02 – Vraag en aanbod van toerisme en recreatie sluiten goed op elkaar aan

We willen een zodanig programma in Noordoostpolder dat bezoekers langer in ons gebied verblijven.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

01 – Meer toerisme in Noordoostpolder

Wij stimuleren ondernemers tot productontwikkeling

We stimuleren ondernemers in het beter beleefbaar maken van het unieke en onderscheidende karakter van Noordoostpolder: nieuw land op de zeebodem. Wij doen hierbij een beroep op de creativiteit van de ondernemers. We verbinden ondernemers met elkaar.

Toelichting status activiteit

Met ondernemers in en om het Kuinderbos hebben we verkend of het wenselijk is dit gebied gezamenlijk als outdoor/activiteitencluster op de kaart te zetten. Ondernemers hebben aangegeven hier iets in te zien. Er is besloten een gebiedsvisie te maken. Provinciebreed is gewerkt aan een kansenkaart in het kader van Perspectief 2030 van het NBTC. Ook ondernemers uit Noordoostpolder hebben meegedacht.
Met Visit Flevoland, RCE, Museum Nagele en Dorpsbelang is gestart met de realisatie van de verbetering van de informatievoorziening en routing in Nagele.

Wij brengen de tulpen en ‘Nederland Waterland’ onder de aandacht

Dit doen we onder andere door te participeren in de internationale promotiecampagnes van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Bijvoorbeeld de metrolijnen.

Toelichting status activiteit

We hebben geparticipeerd in de NBTC metrolijn Nederland Waterland. Schokland, Waterloopbos en Urk zijn in combinatie met andere “watericonen” in Nederland gepromoot in het buitenland.
Vanuit de stimuleringsregeling Flevoland is een subsidie beschikbaar gesteld voor verdere
productontwikkeling. Op de Bloemenlijn is vanuit Flevoland een Go gegeven. Omdat andere regio’s geen Go gegeven hebben is dit niet doorgegaan. Noordoostpolder is wel aangehaakt op de tulpenpromotiecampagne van het NBTC gericht op Duitsland en België.

02 – Vraag en aanbod van toerisme en recreatie sluiten goed op elkaar aan

Wij houden en ontwikkelen recreatieve routes

Voor bezoekers is het prettig als er een goed recreatief routenetwerk ligt. Daarom:

  • brengen en houden we de bestaande routes op kwalitatief goed niveau;
  • starten we in 2019 met de promotie van de Toeristische Overstap Punten (TOP’s);
  • maken we de beleving van twee themaroutes beter;
  • leveren wij een bijdrage aan de aanleg van het fietspad langs de Zwartemeerdijk.

Dit staat ook in de perspectiefnota 2019-2022 (zie ook programma 1).

Toelichting status activiteit

We zijn gestart met een verkenning naar de optimalisatie van het fietsknooppuntennetwerk en het toevoegen van beleving.
Provinciebreed zijn de mogelijkheden voor routecoördinatie verkend.
De drie Toeristische Overstappunten zijn in juli geopend en online gepromoot. We hebben de mogelijkheden verkend om hier beleving aan toe te voegen middels doorkijkpanelen.
In januari is een vervolgbijeenkomst voor ondernemers ten behoeve van het verbeteren van de beleving van routes georganiseerd. Een aantal ondernemers is aan de slag  gegaan om de beleving van de tulpenroute te verbeteren. In het vierde kwartaal is gestart met de verkenning van en lobby voor een vaar-fietsroute van Vollenhove/Waterloopbos naar Schokland.

Wij voeren acties uit op basis van het Leisure leefstijlonderzoek

Er is een vraag- aanbodanalyse gemaakt op basis van de Leisure Leefstijlen. Dit deden we samen met de provincie en andere Flevolandse gemeenten. Uit dit onderzoek kwam een aantal voorstellen voor acties. In 2019 kijken we wat we daarvan in Noordoostpolder kunnen doen.

Toelichting status activiteit

Het Leisure Leefstijlen onderzoek is geactualiseerd naar de Leefstijlvinder. De Leefstijlvinder geeft
inzicht in de omvang van groepen en hun vrijetijdsvoorkeuren op basis van wensen, motieven en
interesses. De Leefstijlvinder is ontwikkeld op basis van nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Het is een goede tool om te gebruiken bij (door)ontwikkeling van nieuw en bestaand aanbod en doelgroep keuze.