Programma 1 Fysieke Leefomgeving
Fysieke Leefomgeving | bedragen x € 1.000 | |||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | ||
Taakveld | 2019 | 2019 | 2019 | |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 4.472 | 3.899 | 2.622 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 1.328 | 1.599 | 1.391 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 4.693 | 7.780 | 5.859 |
8.3 | Wonen en bouwen | 2.156 | 2.516 | 2.107 |
Ontwikkelen in de leefomgeving | 12.649 | 15.794 | 11.979 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 2.367 | 2.631 | 2.635 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 767 | 865 | 727 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 7.859 | 8.230 | 7.895 |
2.2 | Parkeren | 51 | 67 | 75 |
Een veilige en bereikbare leefomgeving | 11.044 | 11.794 | 11.333 | |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 504 | 318 | 279 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 4.862 | 4.315 | 4.111 |
7.2 | Riolering | 2.120 | 2.118 | 2.048 |
7.3 | Afval | 4.479 | 4.515 | 4.804 |
7.4 | Milieubeheer | 1.892 | 1.829 | 1.740 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 666 | 664 | 585 |
Een groene en schone leefomgeving | 14.523 | 13.758 | 13.567 | |
Totale lasten | 38.215 | 41.346 | 36.879 | |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 4.097 | 3.847 | 2.492 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 139 | 183 | 239 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 4.693 | 7.693 | 8.454 |
8.3 | Wonen en bouwen | 1.191 | 1.475 | 2.096 |
Ontwikkelen in de leefomgeving | 10.119 | 13.198 | 13.280 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | - | - | 1 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 33 | 110 | 87 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 422 | 482 | 543 |
2.2 | Parkeren | - | - | - |
Een veilige en bereikbare leefomgeving | 455 | 592 | 631 | |
2.4 | Economische havens en waterwegen | - | - | - |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 24 | 13 | 22 |
7.2 | Riolering | 3.156 | 3.154 | 3.164 |
7.3 | Afval | 6.100 | 5.640 | 5.524 |
7.4 | Milieubeheer | 60 | 60 | 80 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 579 | 578 | 533 |
Een groene en schone leefomgeving | 9.919 | 9.445 | 9.324 | |
Totale Baten | 20.493 | 23.235 | 23.235 | |
Saldo (baten - lasten) | -17.722 | -18.111 | -13.644 | |
Onvoorzien | ||||
Resultaat vóór bestemming | -17.722 | -18.111 | -13.644 |
Resultaatbestemming | ||||
Toevoegingen aan reserves | ||||
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 0 | 0 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 430 | 1.105 | 1.105 |
2.2 | Parkeren | 0 | 0 | 0 |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0 | 40 | 25 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 0 | 0 |
7.2 | Riolering | 0 | 0 | 133 |
7.3 | Afval | 0 | 15 | 15 |
7.4 | Milieubeheer | 10 | 20 | 20 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 0 | 0 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 0 | 0 | 0 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 0 | 0 | 2.912 |
8.3 | Wonen en bouwen | 0 | 46 | 46 |
Onttrekkingen aan reserves | ||||
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 0 | 0 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 849 | 1.395 | 1.389 |
2.2 | Parkeren | 0 | 21 | 21 |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 375 | 56 | 157 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 711 | 240 | 201 |
7.2 | Riolering | 0 | 0 | 0 |
7.3 | Afval | 24 | 0 | 0 |
7.4 | Milieubeheer | 65 | 37 | 13 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 74 | 74 | 92 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 20 | 292 | 250 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 0 | 88 | 302 |
8.3 | Wonen en bouwen | 527 | 398 | 184 |
Saldo | 2.204 | 1.372 | -1.649 | |
Resultaat na bestemming | -15.518 | -16.739 | -15.293 |
Belangrijkste verschillen tussen begroting ná wijziging en realisatie begrotingsjaar 2019 vóór bestemming:
Taakveld 1.1 Crisisbeheer
Een positief resultaat op dit taakveld is veroorzaakt door een lagere inkomensoverdracht dan begroot en lagere beheerkosten. Daarnaast heeft een lagere urentoerekening een positieve invloed op het resultaat van dit taakveld
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid
Een positief resultaat op dit taakveld is o.a. behaald door lagere lasten voor handhaving, de inzet van burgernet en de commissie voor de bezwaarschriften en een lagere urentoerekening.
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
Het onderhoud aan de wegen, straten en pleinen is als gevolg van prioriteiten uitgesteld naar een later moment. Door de zachte winter is er minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding.
Het product wegen, straten en pleinen laat een positief saldo zien. Er zijn extra inkomsten door hogere degeneratievergoedingen. Daarnaast heeft een lagere urentoerekening een positieve invloed op het resultaat van dit taakveld.
Taakveld 2.2 Parkeren
Geen noemenswaardige afwijkingen
Taakveld 2.4 Economische havens en watergangen
Het uitvoeren van minder onderhoud aan de waterkering en afwatering en de lagere urentoerekening heeft tot gevolg dat op dit taakveld een positief resultaat is gerealiseerd.
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
De bouwgrondexploitatie bedrijventerreinen zit budgettair neutraal in de gemeentelijke exploitatie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de balans en de paragraaf grondbeleid.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
De overschrijding op dit taakveld is vooral te herleiden naar meer onderhoud op de plantsoenen. Daarnaast zijn er meer uren toegerekend aan de plantsoenen om het gewenste onderhoudsniveau te behalen. Daar tegen over staat een positief resultaat op het product recreatieve voorzieningen door het niet verstrekken van inkomensoverdrachten en een positief resultaat op het onderhoud.
Taakveld 7.2 Riolering
Het reguliere onderhoud, beheer en onderzoeken is in 2019 niet geheel uitgegeven. Daarnaast is er een voordeel op de aanleg van rioolaansluitingen. Het uiteindelijke exploitatieresultaat op het taakveld riolering wordt verrekend met de egalisatiereserve riolering.
Daarnaast is er een klein voordeel behaald ten opzichte van de begroting op de leges van rioolrechten.
Taakveld 7.3 Afval
De neergaande lijn van de kosten voor het afvoeren en verwerken van afval laat sinds 2018 een kentering zien. Verschillende afvalstromen die voorheen een hoge waarde hadden, leveren steeds minder op. De afvalmarkt blijft onderhevig aan factoren die niet te beïnvloeden zijn door gemeenten. De prijzen van grondstoffen worden vaak bepaald op de wereldmarkt en zijn in 2019 verder gedaald. Daarnaast heeft de landelijke overheid in 2019 de belasting verhoogd op het verbranden (en storten) van restafval. Bovendien brengen bewoners elk jaar meer afval naar de milieustraat waardoor we meer mensen op de milieustraat in moeten zetten. In de najaarsrapportage hebben we de gemeenteraad geïnformeerd dat het verwachte tekort in 2019 uit zou komen € 535.000. Helaas is het tekort in 2019 hoger opgelopen naar ruim € 719.000.
Het uiteindelijke exploitatietekort op het taakveld afval hebben we in 2019 niet kunnen verrekenen met de egalisatiereserve afvalstoffenheffing, omdat de stand per ultimo 2018 €0 was. Het exploitatietekort komt in zijn geheel ten laste van het resultaat.
Taakveld 7.4 Milieubeheer
De DRA stresstest wateroverlast is voordeliger uitgevallen dan verwacht. Daarnaast is er een bijdrage ontvangen voor de klimaatstresstest van het Waterschap welke niet was begroot.
Met betrekking tot het aspect milieu zijn de kosten voor handhaving lager uitgevallen alsmede een lagere urentoerekening heeft een positieve invloed op het resultaat van dit taakveld.
Er is in 2019 ingezet op duurzame energie. Hiervoor zijn meer uren gemaakt dan begroot.
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Over dit taakveld is in 2019 een negatief resultaat behaald onder andere als gevolg van lagere legesinkomsten en een hogere urentoerekening. Het resultaat op dit taakveld wordt verrekend met de egalisatiereserve begraafplaatsen.
Taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening
Op het product bestemmingsplannen is meer leges omgevingsvergunning ontvangen. Daarnaast heeft de gemeente taken doorgeschoven naar 2020 zoals de basiskaart Noordoostpolder.
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Bouwgrondexploitatie woningbouw, waaronder Emmelhage, Wellerwaard en het Centrumplan.
De bouwgrondexploitatie zit budgettair neutraal in de gemeentelijke exploitatie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de balans en de paragraaf grondbeleid.
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen
De investeringskredieten voor het uitvoeringslab Nagele en Project NOP de Ruimte zijn niet geheel aangewend en zullen worden overgeheveld naar 2020. Daarnaast zijn er meer vergunningen verleend en minder gebruik gemaakt van inhuur van expertise. Voor het product Bouwen en Wonen zijn er meer kosten gemaakt die in verband staan met de verhoogde opbrengst van de leges.