Programma 6 Krachtig Noordoostpolder
Krachtig Noordoostpolder | bedragen x € 1.000 | |||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | ||
Taakveld | 2019 | 2019 | 2019 | |
6.6 | Materiële voorzieningen | 1.201 | 1.600 | 1.323 |
6.71 | Maatwerk dienstverlening 18+ | 6.755 | 7.420 | 6.951 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 10.882 | 12.835 | 13.345 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 142 | 219 | 169 |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | 1.135 | 1.135 | 1.234 |
Ondersteunen | 20.115 | 23.209 | 23.022 | |
6.3 | Inkomensregelingen | 16.576 | 16.040 | 16.348 |
6.4 | Begeleide participatie | 7.089 | 7.159 | 7.039 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 2.510 | 3.332 | 3.177 |
Meedoen | 26.176 | 26.531 | 26.563 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 4.025 | 3.701 | 3.628 |
6.2 | Wijkteams | 2.218 | 2.562 | 2.617 |
7.1 | Volksgezondheid | 1.654 | 1.680 | 1.732 |
Voorkomen | 7.898 | 7.944 | 7.977 | |
Totale lasten | 54.188 | 57.684 | 57.562 | |
6.6 | Materiële voorzieningen | 9 | 9 | 9 |
6.71 | Maatwerk dienstverlening 18+ | 302 | 407 | 386 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | - | - | - |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | - | 450 | 731 |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | - | - | - |
Ondersteunen | 311 | 866 | 1.126 | |
6.3 | Inkomensregelingen | 13.743 | 13.192 | 13.856 |
6.4 | Begeleide participatie | - | - | - |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 75 | 585 | 666 |
Meedoen | 13.818 | 13.776 | 14.522 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 17 | 44 | 44 |
6.2 | Wijkteams | 27 | 27 | 22 |
7.1 | Volksgezondheid | - | - | - |
Voorkomen | 44 | 71 | 66 | |
Totale Baten | 14.172 | 14.713 | 15.714 | |
Saldo (baten - lasten) | -40.016 | -42.971 | -41.848 | |
Onvoorzien | ||||
Resultaat vóór bestemming | -40.016 | -42.971 | -41.848 |
Resultaatbestemming | ||||
Toevoegingen aan reserves | ||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 1.665 | 79 |
6.2 | Wijkteams | 0 | 0 | 0 |
6.3 | Inkomensregelingen | 0 | 0 | 207 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 0 | 51 | 0 |
6.6 | Materiële voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
6.71 | Maatwerk dienstverlening 18+ | 0 | 110 | 1.434 |
6.72 | Maatwerk dienstverlening 18- | 0 | 0 | 0 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 606 | 731 |
7.1 | Volksgezondheid | 0 | 5 | 5 |
Onttrekkingen aan reserves | ||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 2.064 | 1.827 | 3.146 |
6.2 | Wijkteams | 0 | 48 | 288 |
6.3 | Inkomensregelingen | 184 | 184 | 24 |
6.6 | Materiële voorzieningen | 0 | 392 | 0 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 127 | 88 | 496 |
6.71 | Maatwerk dienstverlening 18+ | 0 | 656 | 345 |
6.72 | Maatwerk dienstverlening 18- | 0 | 1.953 | 0 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | 0 |
7.1 | Volksgezondheid | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 2.374 | 2.711 | 1.844 | |
Resultaat na bestemming | -37.642 | -40.260 | -40.004 |
Belangrijkste verschillen tussen begroting ná wijziging en realisatie begrotingsjaar 2019 vóór bestemming:
De begroting na wijziging bevat aanpassingen naar aanleiding van tekorten die gedurende 2019 zijn geconstateerd en waarover de gemeenteraad in de decemberrapportage al is geïnformeerd. Om de gerealiseerde verschillen ten opzichte van de begroting goed te kunnen duiden wordt daarom de realisatie niet vergeleken met de begroting na wijziging, maar met de primitieve begroting.
Taakveld 6.6 Materiële voorzieningen
Vooral de kosten voor eenmalige woonvoorzieningen zijn toegenomen. Deze toename is veroorzaakt door een aanzuigende werking als gevolg van de invoering van het abonnementstarief eigen bijdrage Wmo.
Taakveld 6.71 Maatwerk dienstverlening 18+
De lasten van huishoudelijke hulp en vervoersvoorzieningen vallen hoger uit dan begroot. Ook in dit geval is de toename veroorzaakt door een aanzuigende werking als gevolg van het abonnementstarief. Doordat er meer gebruik wordt gemaakt van deze voorzieningen stijgen ook de opbrengsten van de eigen bijdragen.
Taakveld 6.72 Maatwerk dienstverlening 18-
In 2019 is er sprake van een overschrijding van het budget voor maatwerkvoorzieningen. Zowel de kosten voor ondersteuning & begeleiding, residentiële jeugdzorg (regionale jeugdhulp) als jeugd GGZ zijn toegenomen. De kosten van de Jeugd GGZ zijn hoger dan begroot doordat een aantal GGZ-aanbieders een forse vertraging had in het declareren van de zorgkosten 2018. Hierdoor is het uitgangspunt voor de begroting van 2019 te laag geweest. De kosten van residentiële jeugdzorg vallen hoger uit door de afwikkeling van het risicodossier. Hieruit bleek dat de zorgvraag in 2018 hoger was dan de volumes waar de aanbesteding op is gebaseerd. Bij de ondersteuning & begeleiding is vooral sprake van een hogere kosten van intensieve behandeltrajecten.
Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+
De afwijking op dit taakveld valt te verklaren door de uitkering van het positieve exploitatiesaldo vanuit de Centrumregeling Beschermd Wonen over 2019. Het positieve saldo is niet geraamd, daar budgetneutraliteit het uitgangspunt is. Het resultaat wordt vooralsnog dan ook als incidenteel beschouwd.
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
De geëscaleerde jeugdzorg wordt voornamelijk regionaal georganiseerd. De voor 2019 geraamde lasten zijn gebaseerd op de inzichten van medio 2018. De werkelijke lasten zijn hoger dan de raming. Dit komt onder andere door extra lasten voor de dienstverlening met Save-begeleiding.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
Het resultaat op inkomensregelingen bestaat uit drie onderdelen;
- De netto uitvoeringslasten op het gebied van de BUIG sluiten met een negatief saldo. Dit komt doordat de baten vanuit het Rijk lager zijn dan de werkelijke lasten. Vooral de uitgaven aan loonkostensubsidie zijn hoger dan begroot.
- Daarnaast zijn de netto lasten op het gebied van bijstand aan zelfstandigen en de wet werk en bijstand <65 lager dan geraamd uitgevallen. Met name lagere uitvoerings- en onderzoekskosten, te relateren aan economisch herstel dragen hier aan bij. Daarbij zijn ook de lasten voor kwijtschelding aanzienlijk lager.
- Doordat de voorziening voor sociale debiteuren naar beneden is bijgesteld is er sprake van een vrijval op deze voorziening.
Taakveld 6.4 Begeleide participatie
Op het gebied van beschut werken en de WSW zijn er geen significante financiële afwijkingen. De afwijking op dit onderdeel vloeit vrijwel volledig voort uit de het feit dat de gerealiseerde kosten voor beschut werken aanzienlijk lager zijn dan begroot.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
Dit taakveld kent per saldo een kleine negatieve afwijking, vooral veroorzaakt door hogere kosten voor re-integratie en scholing.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Onder taakveld 6.1 worden voornamelijk de lasten aan algemene voorzieningen en functies op het gebied van welzijn verantwoord.
- In de begroting is budgettair rekening gehouden met hogere lasten op het gebied van algemene voorzieningen ter voorkoming van maatwerk in het kader van de Jeugdwet en WMO. De realisatie hiervan is in werkelijkheid lager, wat leidt tot een positief saldo.
- Het Sociaal Domein is nog volop in ontwikkeling. Hier is financieel ook ruimte voor gereserveerd in de vorm van innovatiemiddelen. Deze middelen zijn echter voor een deel onbenut gebleven.
- Ook op het gebied van toezicht (WMO, kinderopvang en jeugdzorg) en bezwaar is sprake van lagere lasten. In 2018 hebben we deze taken verder vorm gegeven en de werkelijke lasten die daaruit voortvloeien zijn lager dan vooraf geraamd.
- Op het gebied van minderhedenbeleid is er sprake van lagere lasten. Dit komt vooral door lagere lasten op het gebied van begeleiding vergunninghouders.
Taakveld 6.2 Wijkteams
De lasten zijn hoger dan de raming. Belangrijkste oorzaak zijn extra kosten voor het verbeteren van de ondersteuningstructuur.
Taakveld 7.1 Volksgezondheid
Op het gebied van Volksgezondheid is er geen sprake van significante afwijkingen. De lasten zijn hoger dan geraamd door met name een extra bijdrage aan de GGD.