Jaarstukken 2019

Fysieke Leefomgeving

Veilige wegen met vlotte doorstroming

Wat wilden we bereiken?

Speerpunt

Toelichting

01 – Noordoostpolder beter bereikbaar

‘Een goede bereikbaarheid voor nu en in de toekomst’, dat willen wij graag. Het is onze ambitie die wij in het GVVP kozen (Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan). Want een goede bereikbaarheid helpt om (economische) kansen te benutten. Wij willen dat onze dorpen én ons gebied als geheel beter bereikbaar is.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

01 – Noordoostpolder beter bereikbaar

Wij verbeteren onze infrastructuur, zodat de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid verbeteren

Bewoners, ondernemers en bezoekers willen zich snel en veilig door de Noordoostpolder kunnen verplaatsen. Een goede infrastructuur helpt hen daarbij. In 2019 werken wij aan:
-   de Nagelerstraat (perspectiefnota 2019-2022);
-   de Europalaan.
Daarnaast vervangen wij de Marknesserbrug en hebben we ruimte gecreëerd voor een bijdrage aan een fietspad langs de Zwartemeerdijk (zie ook programma 3). In de perspectiefnota 2019-2022 is rekening gehouden met deze investeringen.

Toelichting status activiteit

Fase 1 van de Nagelerstraat is uitgevoerd (tracé Meeuwenkant – Baardmezenstraat). De onderlaag en tussenlaag zijn aangebracht en de vrij liggende fietspaden zijn gereed.
De Europalaan is uitgevoerd.
De nieuwe Marknesserbrug is aan het begin van het vaarseizoen in gebruik genomen en opengesteld voor al het weg- en vaarverkeer.
De financiering van het fietspad Zwartemeerdijk is nog niet rond. In 2020 wordt gekeken of we dit via dit verschillende regelingen vanuit het Rijk en de provincie rond kunnen krijgen, samen met het Waterschap en de provincie.

Wij maken een nieuw GVVP (Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan)

In 2019 maken wij een nieuw GVVP. Het oude GVVP loopt af en er spelen nieuwe kansen en uitdagingen. Het GVVP gaat over de verkeerssituatie van Noordoostpolder. Uitdagingen zoals ‘voorzien in wegen en bruggen’, ‘Smart Mobility’ en ‘andere vervoersconcepten’ horen daar ook bij. Voor het nieuwe GVVP is budget gereserveerd in de perspectiefnota 2019-2022.

Toelichting status activiteit

In september 2019 is de opdracht voor het opstellen van het GVVP verstrekt. In de aanvraag is veel aandacht gevraagd voor participatie door belanghebbenden. Het proces loopt door in 2020.

Wij volgen de ontwikkelingen in infrastructuur om ons heen

De verbinding met onze omgeving is belangrijk. Daarom volgen wij de ontwikkelingen die om ons heen gebeuren door:

  • een geluidsmeetpunt in Ens te regelen voor de uitbreiding van Lelystad Airport;
  • te blijven lobbyen voor verbreding van de N50;
  • ons in te zetten voor een goede lobby voor HOV en in het bijzonder zal planmatig gelobbyd worden voor een treinverbinding Lelystad – Noorden, met een station in Emmeloord.

Toelichting status activiteit

De offerte voor een geluidsmeetpunt in Ens is opgevraagd. Samen met het dorp zijn mogelijke locaties voor de drie meetpunten onderzocht. Opdracht voor uitvoering wordt na duidelijkheid over de opening van het vliegveld gegeven.

Verkeersveiligheid N50
Namens de gemeenten van de Flevo-corridor is in november 2019 aan Rijkswaterstaat een brief gestuurd waarin onze zorgen over de verkeersveiligheid geuit worden. Naar aanleiding van de brief heeft RWS een belevingsonderzoek uitgevoerd. Aan de hand van dit onderzoek gaan wij samen met betrokken overheden een quick scan verkeersveiligheidsaudit uitvoeren. In 2020 wordt bezien welke maatregelen er mogelijk zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Lelylijn
In 2019 is een succesvolle lobby voor de Lelylijn gevoerd met andere gemeenten, betrokken provincies, 2e kamer en VNO-NCW. Op 2 december is een grote bijeenkomst geweest in de Lawei in Drachten. De Tweede Kamer heeft 3 december met algemene stemmen een motie aangenomen overeen onderzoek naar kosten en baten van de aanleg van de Lelylijn.