Wat wilden we bereiken?
Speerpunt | Toelichting | ||
01 – Hoogwaardig onderwijs in Noordoostpolder | Een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt draagt bij aan ons economisch klimaat. Daarom willen wij die aansluiting versterken. In het bijzonder de aansluiting tussen specifieke sectoren uit het bedrijfsleven en het hoger onderwijs. | ||
02 – Een doorgaande leerlijn | Een doorgaande lijn van onderwijs naar werk helpt om achterstanden of uitval te voorkomen. Onderwijs is belangrijk voor onze maatschappij. De school is een plek waar leerlingen zich ontplooien, waar geleerd en geoefend wordt en waar kinderen leren omgaan met verschillen. Kinderen en jongeren kunnen er hun talenten ontwikkelen en een passend opleidingsniveau behalen en uiteindelijk hun weg vinden op de arbeidsmarkt. Ook een goed begin op jonge leeftijd in de peuteropvang helpt daar bij. | ||
03 - Het leren van de Nederlandse taal stimuleren | Arbeidsmigranten structureel stimuleren zich de Nederlandse taal eigen te maken met het oog op hun integratie. | ||
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Activiteit | Toelichting | ||
01 – Hoogwaardig onderwijs in Noordoostpolder | |||
Wij starten met een zoektocht naar mogelijkheden om HBO-studies te ondersteunen | In 2019 gaan wij in gesprek met onze ondernemers en met onderwijsinstellingen uit de regio. In die gesprekken verkennen wij de belangstelling en de mogelijkheden. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Eind 2019 is het Sociaal Economisch Beleid vastgesteld, hierin is een specifiek agendapunt opgenomen over hoogwaardig onderwijs in Noordoostpolder: | |||
02 – Een doorgaande leerlijn | |||
Wij verbeteren de aansluiting tussen peuteropvang en basisschool | In 2019 zoeken we naar de beste organisatievorm voor de peuteropvang. We onderzoeken de mogelijkheden voor het realiseren van een expertisecentrum voor samenwerking tussen peuteropvang en basisonderwijs. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Op 15 oktober 2019 heeft het college de resultaatafspraken voor voorschools aanbod vastgesteld. Deze zijn door verschillende kinderopvangaanbieders en het onderwijs ondertekend. Hierin zijn het vergroten van het bereik, het organiseren van een doorgaande lijn en het verhogen van de kwaliteit de belangrijkste speerpunten. Vervolgstap is, samen met het onderwijs en de voorschoolse voorzieningen, een uitvoeringsplan op te stellen om de resultaatafspraken concreter uit te werken. Basisaanbod voor alle peuters is gerealiseerd. | |||
Wij vernieuwen de werkwijze leerplicht en RMC | De huidige werkwijze (ambtsinstructie) is van 2011 en moet geactualiseerd worden. We zijn de afgelopen jaren anders gaan werken. Zo signaleert leerplicht tijdig eventuele problematiek bij jongeren. Hierdoor heeft leerplicht een belangrijke preventieve rol. | ||
Toelichting status activiteit | |||
De ambtsinstructie voor leerplicht is in 2019 herzien en herschreven en wordt in het eerste kwartaal van 2020 door het college vastgesteld. De preventieve rol van de leerplichtambtenaren is hierin omschreven. | |||
Wij onderzoeken de mogelijkheden voor jeugdhulpmedewerkers in de klas | In 2019 ontwikkelen we een preventieve aanpak op school in Noordoostpolder om te voorkomen dat kinderen met complexe problematiek niet meer naar school gaan. We onderzoeken de mogelijkheden om de combinatie zorg/onderwijs te versterken. Dit doen we samen met ouders en onderwijs. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het goed ontwikkelen en gezond en veilig opgroeien van alle kinderen in Noordoostpolder. | ||
Toelichting status activiteit | |||
In 2019 is gestart met een specifieke groep voor kinderen met complexe problematiek met als doel zo snel mogelijk terug te keren naar het reguliere (speciaal)onderwijs. Dit geldt voor zowel het basisonderwijs, als het voortgezet onderwijs. Naast een gespecialiseerde leerkracht heeft deze groep ook een jeugdhulpmedewerker in de klas. De inzet wordt gezamenlijk gefinancierd door het onderwijs en gemeente. | |||
Wij onderzoeken de mogelijkheden om Jeugdhulp op school uit te breiden | In 2019 onderzoeken we de mogelijkheden om Jeugdhulp op School uit te breiden om ervoor te zorgen dat de wachtlijsten tot een minimum worden beperkt. We willen de scholen zien als vindplaats voor hulpvragen en willen de combinatie zorg / onderwijs in preventieve zin versterken. | ||
Toelichting status activiteit | |||
In 2019 zijn we gestart met een onderzoek in hoeverre het preventieve aanbod van jeugdhulp op school bijdraagt aan een afname van het maatwerk. Dit onderzoek vraagt meer tijd. Bovendien zullen eventuele verdere afwegingen hierover afhangen van het scenario dat de raad kiest bij financiële grip in het sociaal domein. | |||
03 - Het leren van de Nederlandse taal stimuleren | |||
Wij komen met een taalcampagne gericht op arbeidsmigranten | In het voorjaar 2019 komen we met een voorstel voor een taalcampagne; deze beoogt arbeidsmigranten zoveel mogelijk te laten deelnemen aan lessen Nederlandse taal. | ||
Toelichting status activiteit | |||
Er is gekozen voor een breder perspectief, waarbij de taalcampagne niet alleen gericht is op arbeidsmigranten maar ook andere inwoners met taalachterstanden. Om dit nader uit te werken wordt gewacht op de Eindrapportage van de Taalmakelaar (verwacht april 2020). Er is een procesvoorstel gedaan aan de raad over de wijze waarop het college invulling geeft aan de motie met betrekking tot het Taalplan. | |||